Thursday 25 September 2014

~~SAHABAT~~


Teks       :       Azaliza Salmin
Foto       :       Mr. Google

Sahabat.......
Saat ini, aku kehibaan. Merawati lukaku sendirian. Kesedihan yang melanda diriku tidak terluahkan. Aku benar-benar kesedihan. Kau, yang bernama sahabat, entah di mana. Kau, sahabatku yang dulu denganku, entah di mana.
Aku.......
Tidak mahu tenggelam berpanjangan dalam kehibaan ini. Kerana aku merasakan aku kini sendirian. Lantas, aku tidak mahu menjebakkan diriku di dalam kesedihan yang tidak bertepian ini. Aku harus gagah bengkit, meski berseorangan kini.
Kita.......
Suatu waktu dulu sentiasa bersama. Berkongsi segala duka, semua kegembiraan bersama-sama. Kau sentiasa menyokongku, memberi semangat untukku, membuka mata setiap insan di sekeliling kita untuk melihat kebolehanku, yang selama ini terpendam, tak terlihatkan dek kerana peluang yang tidak diberikan kepadaku. Kau, sahabat! Kau yang membuat aku menonjolkan kebolehanku di depan semua.
Tapi kini.......
Aku tak pasti mengapa kita jadi begini. Tak pasti mengapa kau berubah sedemikian cara. Mengapa tergamak kau melukai hati ini, meski bagimu ia biasa-biasa sahaja. Mungkin bagimu aku bisa menerima. Mungkin bagimu itu hanya biasa-biasa sahaja. Namun, aku benar-benar terluka.
Biarlah.......
Andai itu bisa membuatmu bahagia, aku redha. Andai itu kau anggap biasa-biasa sahaja, aku terima. Kerana aku tidak mahu mengeruhkan hubungan persahabatan kita. Aku tahu kau sedang bahagia. Aku tahu kau sedang dilanda seribu macam kegembiraan. Biarlah kau sentiasa ceria, kerana melihat kau begitu, aku bahagia. Meski terkadang tingkahmu, baris kata mu, menusuk jauh ke dalam hatiku bak sembilu.

Sahabat.......
Andai aku yang terlalu banyak terasa sedang kau tidak memaksudkan apa-apa, biarlah kusembuhkan lukaku sendiri. Biarlah kupendam semua rasa ini sendiri. Kerana walau tiada engkau lagi yang dulu di sisiku, Dia masih sentiasa ada bersamaku. Apabila aku sentiasa mengingat pada-Nya, menyebut nama-Nya, aku tahu Dia sentiasa ada denganku.

1 comment: