Saturday 20 September 2014

LAWATAN KASIH KE RUMAH ORANG-ORANG TUA

Tajuk       :       Lawatan Kasih Kelab Kebajikan & Rekreasi, PPWBPKL
Gambar   :       Galeri Telefon Bimbitku

       Assalammualaikum, sahabat!

       Salam berhujung minggu! Kali ini, aku nak ceritakan pengalaman aku ketika menyertai program Lawatan Kasih ke Rumah Jagaan Orang-Orang Tua Al-Ikhlas, Puchong pada 23hb Ogos 2014 yang lepas. Lambat? Hihihi. Kan aku dah ceritakan sebelum ini, PC ku kala itu asyik-asyik 'cannot be displayed' je!

       Ini adalah salah satu program inisiatif anjuran Kelab Kebajikan & Rekreasi, PPW Bangsar & Pudu, Kuala Lumpur. Kalau tengok dalam gambar tu, memang tak ramai yang turut serta. Tetapi, aku join sekali sebab nak merasa dan melihat sendiri rumah jagaan orang-orang tua yang belum pernah aku kunjungi sebelum ini.

       Memang sedih, sebak, apabila melihat orang-orang tua di sini. Ada yang ditinggalkan keluarga, tidak punyai siapa-siapa, dan bermacam-macam lagi. Ada yang bernyanyi-nyanyi untuk menarik perhatian, nak hiburkan hati katanya. Ada juga yang tak mahu lepaskan tangan kami ketika bersalaman. "Dah tak boleh lepas ni, macam mana? Kena bawak balik ni," kata mereka yang menimbulkan sebak di hati.

Inilah makcik yang tak nak lepaskan tanganku itu! Comel!
       Di pusat jagaan ini, terdapat lebih 20 orang warga perempuan, dan beberapa belas orang warga lelaki. Aku lupa la. Hihihi. Mereka ditempatkan mengikut keupayaan. Yang masih boleh berdiri, atau yang tak boleh bangun langsung. Pusat jagaan ini adalah bekas surau yang telah diwakafkan. Letaknya betul-betul bersebelahan jalanraya. Kalau pertama kali pergi, memang payah nak jumpa sebab kalau guna Wave atau Maps sekalipun, tak jumpa-jumpa. Perlu ada nombor telefon pengerusi atau pekerja di situ.

       Apapun, itu semua rezeki masing-masing. Aku sendiri tak tahu masa tuaku nanti macam mana. Tapi, seboleh-bolehnya akan aku didik anak-anakku sepertimana ibu bapaku mendidikku, kerana akau tidak tergamak untuk menghantar kedua ibu bapaku ke tempat seperti itu. Tidak sama sekali. InsyaAllah.

       Selama dua tahun aku menjadi bendahari Kelab Kebajikan & Rekreasi, PPWBPKL, aku seronok apabila menyertai semua program anjuran kelab ini. Yelah, dah ada jawatan, walaupun tak ramai yang turut serta, kenalah aku tunjuk sikap profesional sikit. Hihi. Entah betul entah tidak ayat aku tu! Maaf, cikgu! Kalau salah, tolong betulkan!

       Akhir tahun 2014 ini, akan tamatlah tugasku sebagai bendahari kelab. Weehuuu! Penat oii jaga duit nih! Walaupun bukan di depan mata, nak mengawal debit kredit, bukan senang! Kalau tak balance, hah, jenuh kau!

       Ok lah! Setakat ini dulu cerita aku kali ini. Kalau ada program khidmat masyarakat yang aku sertai lagi selepas ini seperti sebelum ini dan yang aku ceritakan di atas ni, akan aku kongsi lagi bersama korang ya!

#Salam kasih sayang!

1 comment:

  1. Salam kasih sayang. Semoga keinsafan melaut, kita empang sedikit demi sedikit dengan kasih sayang.

    ReplyDelete