Monday 14 April 2014

Wanita Solehah

Teks       :   Impian setiap insan bergelar WANITA ~~
Gambar  :   Carian Google

Assalammualaikum.......
Salam pagi Isnin yang dirahmati, insyaAllah..

Aku bukanlah ustazah, yang nak berceramah pasal wanita solehah. Tapi, aku seorang perempuan, isteri, ibu, yang sangat ingin, lagi bercita-cita untuk menjadi seorang wanita solehah, tanpa paksaan sesiapa, yang datang tulus ikhlas dari hati ini sendiri. Justeru, aku suka untuk membaca apa-apa artikel yang berkaitan dengan muslimah.

Aku masih belum sempurna untuk menjadi wanita solehah. Namun, aku masih mencuba ke arah itu. InsyaAllah.

       *    Taat kepada Allah
       *    Berbuat baik kepada ibu bapa
       *    Sentiasa taat & berkhidmat kepada suami dengan sepenuh hati
       *    Menutup dan menjaga aurat
       *    Tidak berhias apabila keluar rumah
       *    Tidak keluar sendirian atau bersama lelaki ajnabi, kecuali bersama mahram
       *    Sentiasa memperbaiki dan menambah ibadah
       *    Berbuat baik dengan jiran tetangga
       *    Suka mempunyai anak yang ramai serta mendidik mereka dengan bersungguh-sungguh

Semua tu antara ciri-ciri wanita solehah. Aku catat sikit-sikit kala terjumpa mana-mana artikel. Hehehe...
Sementara masih ada masa untuk berubah, berusahalah. Betul tak ?

Ha! Artikel ni pun sangat aku 'berkenan' untuk dikongsi bersama.

       GANJARAN BUAT ISTERI :-

       "Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya,
        adalah lebih baik dari isteri itu berpuasa setahun"

              "Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya
               adalah lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah"

       "Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya adalah
         lebih baik baginya daripada mengorbankan 1000 ekor kambing sebagai
         sedekah kepada fakir miskin"

              "Apabila isteri hamil, ia dicatit sebagai syahid
               dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad"

Umum sudah mengetahui betapa mudahnya seorang wanita untuk masuk syurga. Hanya melakukan amalan baik, berbakti kepada suami, sudah mampu membawanya ke syurga. Tapi kita juga sedia maklum, bahawa wanitalah yang paling mudah masuk neraka juga. Fikir-fikirkan.

Aku rasa, aku sebenarnya tak pandai nak merangka ayat jika ingin berkongsi sesuatu yang berkaitan ilmiah. Rasa macam ayat apa entah. Apa yang aku ingin sampaikan, ialah semua yang di atas.

Hehehe... Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment