Wednesday 9 April 2014

HIJRAH KASIH


Teks       : Ulasan Cerpen Hijrah Kasih
Gambar : Mr. Gadget

Hijrah Kasih mengisahkan perjalanan kehidupan dua orang sahabat sekampung yang bermula dengan ikatan sebagai sahabat karib dan berakhir dengan penyatuan dua jiwa antara mereka. Penyatuan mereka disebabkan keakraban sehingga menimbulkan wasangka dari kalangan mereka yang seolah-olah iri dengan kehidupan Dung.
t

Dung menganggap penyatuan di antara dia dan sahabat karibnya sebagai permulaan yang janggal, sementelah dia masih membahasakan diri suaminya sebagai Nyet, gelaran yang diberikan Dung sejak zaman persekolahan mereka. Waima Nyet sendiri masih memanggil Dung dengan nama yang sama ketika mereka berkawan dan  menganggap Dung sebagai adiknya sendiri.

Di satu sudut di dalam hati Nyet, perjalanan kehidupan yang dilalui bersama-sama Dung selepas mereka berkahwin telah menimbuljan bibit-bibit cinta, suatu rasa yang mana Nyet sendiri sedar akan kewujudan rasa itu. Kala Dung tiada di sisi, resah, gelisah, akan menghantui dirinya,  kerinduan terhadap isteri akan menjalar di segenap sanubarinya. Nyet tahu, itu adalah perasaan normal yang pasti akan terbit di antara suamiterhadap isteri. Namun, dia tidak tahu bagaimana ingin meluahkannya, sementelah dia sendiri tidak tahu bagaimana reaksi Dung jika dia meluahkan rasa tersebut.

Perjalanan kisah kasih antara Dung dan Nyet berakhir tanpa luahan rasa cinta antara mereka. Perasaan cinta Nyet terhadap Dung hanya diketahui oleh Dung melalui sepucuk surat yang  dititip oleh Nyet untuknya, sebelum Nyet ditimpa kecelakaan. Melalui surat itu, baru Dung tahu yang Nyet mencintai dirinya. Melalui surat itu juga, Dung terimbas kembali segala kata-kata, kelakuan yang Nyet serlahkan, hanyalah untuk memberitahu Dung bahawa suaminya mencintainya! Namun, telah terlewat untuk Dung menyedari semua itu. Tiada apa yang dapat dilakukan oleh Dung, hanya kiriman al-Fatihah untuk suaminya sabagai tanda cinta dari Dung untuk Nyet.

#touching!!

1 comment:

  1. nama sebenar watak ialah Hijrah Kamarulzaman dan Noor Asweeta.

    ReplyDelete