Tuesday 14 November 2023

Perang Dunia Ke3 / Perang Nuklear atau Solar Storm

 

Kredit             :      Abdul Khalid Abdul Aziz

Sumber         :      Facebook Abdul Khalid Abdul Aziz         

           

PERSIAPAN YANG PERLU DIBUAT UNTUK BERDEPAN KEMUNGKINAN PERANG DUNIA KE 3/ PERANG NUKLEAR ATAU SOLAR STORM.

 

Tak perlulah sampai nak berhenti kerja, tutup bisnes, jual harta benda, berhenti belajar, bagi pendapat saya memadailah tetap tinggal di mana saja kita berada dan teruskan kehidupan seperti biasa. Saya cuma nasihatkan untuk sama-sama kita perbaiki iman dan amal dan sediakan stok keperluan harian yang selalu kita dok makan dan dok guna yang boleh tahan lama sikit seperti beras, biskut kering, makanan dalam tin, nestum, air mineral, air bersih untuk bersuci,ubat gigi, deodorant, minyak wangi, lilin, mancis, ubat-ubatan seperti panadol, ubat sakit gigi, minyak angin, face mask dan lain-lain yang difikirkan perlu untuk 3 bulan atau setakat yang mampu,

 

Pandai-pandailah agak berapa banyak. Saya jenis tak makan banyak, jadi saya tak beli banyak pun. Masa tu kalau bekalan air terputus, mandi 2 atau 3 hari sekali dah cukup. Sekali mandi guna air 1 baldi pun dah ok. Rata-ratakan air di badan untuk hilangkan panas ja. Guna deodorant untuk elak bau badan, guna perfume kat baju untuk elak kerap tukar baju. Tadah air hujan untuk flush tangki tandas untuk bersuci najis dan untuk basuh pakaian. Kurangkan pergerakan supaya tak mudah lapar dan dahaga. Yang terbaik ialah puasa sunat selang sehari jika mampu.

Air minuman, sehari sebotol 1.5 liter x 90 hari = 90 botol bersamaan 7 ke 8 carton seorang untuk 3 bulan. Kalau dalam rumah ada 3 orang maknanya 24 kartons.

 

Jika perang nuklear atau solar storm berlaku saya tak rasa kesannya akan berlarutan lebih dari 3 bulan di Asia Tenggara sebab negara kita sangat jauh dari negara-negara yang berperang, dan saya tak rasa solar storm akan menimpa setiap inci muka bumi ini hingga melumpuhkan seluruh dunia, mungkin ada bahagian tertentu di muka bumi yang masih ok, barulah keadaan akan dapat dipulihkan segera. Jadi tak perlu bimbang sangat tentang perkara yang belum tentu akan berlaku ni. Yang penting kita bersedia sekadar yang kita mampu seperti yang saya nyatakan di atas.

 

Jika tak berlaku apa-apa ALHAMDULILLAH kita boleh guna stok yang dah dibeli sikit-sikit hingga habis. Saya dah buat macam ni sejak 2019. Masa Covid tahun 2020, saya rileks dalam rumah tak bersusah payah ke pasaraya sebab dah ready awal. Saya juga tak perlu ambil risiko masa tu untuk keluar rumah. Sama juga masa Darurat 2021, lockdown dengan macam-macam Pkp saya rileks kat rumah sebab dah buat preparation awal. Kegelapan waktu tu adalah kegelapan tersirat tapi kali ni Januari 2024 berkemungkinan besar adalah kegelapan alam yang nyata iaitu kegelapan dunia selama 17 hari.

 

Sekali lagi saya pesan tak perlu bimbang, cuma perlu bersedia rohani dan jasmani. Orang-orang beriman sepatutnya jiwanya tenang kerana dia yakin ALLAH yang berkuasa atas segala sesuatu. ALLAH selamatkan pemuda Kahfi selama 300 tahun tanpa makan dan minum, jadi apalah sangat kalau setakat 3 atau 4 bulan dalam kelaparan ? Jangan lupa terus amalkan surah Kahfi pada setiap malam Jumaat atau sebelum berakhir waktu asar hari Jumaat. Insya ALLAH kita selamat.

 

Ajarlah ahli keluarga untuk berkongsi makanan dari sekarang dan hidup berkasih sayang supaya tak berlaku masalah berebut makanan dalam rumah kita. Insya ALLAH, WALLAHU a'lam, Wassalam.




No comments:

Post a Comment