Wednesday 15 November 2023

APAKAH PUNCA KEGELAPAN 17 HARI DAN KESANNYA KEPADA UMAT ISLAM ?

 

Kredit             :      Abdul Khalid Abdul Aziz

Sumber         :      Facebook Abdul Khalid Abdul Aziz         

           

APAKAH PUNCA KEGELAPAN 17 HARI DAN KESANNYA KEPADA UMAT ISLAM ?

 

Ia boleh berpunca daripada asap nuklear menutupi lapisan langit, dan langit kembali cerah selepas 17 hari.

 

Ia juga boleh berpunca daripada letupan gunung berapi sepertimana letupan gunung berapi Karakatoa pada tahun 1883 yang menyebabkan dunia bergelap untuk tempoh yang sangat lama.

 

Ia boleh juga berlaku secara tiba-tiba bumi menjadi gelap gelita sehingga manusia tidak dapat membezakan antara siang dan malam. Ini tidak mustahil bagi ALLAH kerana apabila ALLAH berkehendak untuk melakukan sesuatu memadilah baginya mengatakan jadi maka akan jadilah perkara itu sepertimana yang dikehendakiNYA.

 

Oleh itu saya tidak boleh menyatakan secara pasti apakah sebab berlakunya kegelapan 17 hari kerana saya tidak mempunyai pengetahuan secara jelas apakah sebabnya.

 

Namun begitu saya ingin nyatakan di sini daripada tanda-tanda yang saya nampak dan saya yakini 100% tanpa sedikit pun keraguaan ialah kegelapan itu Insya ALLAH akan berakhir selepas 17 hari. Ini bermakna dunia kembali melihat matahari dan bulan pada hari ke 18.

 

Sebenarnya sebab apa dunia bergelap tak penting pun tetapi berapa lama dunia bergelap itulah yang penting kerana itulah persoalan yang akan menjadi perselisihan umat selepas keluarnya cahaya hingga menyebabkan solat Jumaat sekali lagi terhenti untuk memberi ruang kepada para ulama bermuzakarah. Suasananya lebih dasyat daripada apa yang berlaku semasa Covid melanda dunia di tahun 2020.

 

Kita tak boleh berbeza pendapat walau 1 hari sekalipun kerana jika berbeza pendapat 1 hari sekalipun maka umat Islam akan solat Jumaat pada hari yang berbeza antara satu jemaah dengan jemaah yang lain. Apatah pula kalau ada yang berbeza pendapat hingga sebulan, ia boleh menyebabkan umat Islam beranggapan Rejab adalah Syaaban. Maka bila tibanya Syaaban mereka mengatakan itu adalah Ramadhan maka dengan itu akan rosaklah segala ibadat wajib tersebut hingga menyebabkan Zulkaedah dianggap Zulhijjah.

 

Jadi sebab itulah ilmu ini perlu disampaikan sebelum ianya berlaku kerana selepas berlakunya kegelapan itu, manusia akan datang dengan pelbagai teori dan andaian. Masing-masing akan cuba menggunakan hadis dan ayat AL QURAN untuk menyokong teori mereka hingga mengheret manusia dalam perpecahan. Masing-masing mendakawa tafsiran mereka betul dan pada waktu itu manusia akan memilih siapakah yang lebih tinggi kedudukan dan pangkat untuk dipercayai.

 

Insya ALLAH dalam tulisan yang akan datang saya akan menjelaskan lebih lanjut berkaitan kegelapan 17 hari ini. Teruskan membaca, share dan print untuk rujukan di masa akan datang. Terima kasih. WALLAHU a'lam, Wassalam.

No comments:

Post a Comment