Thursday 16 November 2023

BAGAIMANA HENDAK MENGERJAKAN SOLAT JIKA JAM ELEKTRONIK/BATERI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN LAGI ?

 

Kredit             :      Abdul Khalid Abdul Aziz

Sumber         :      FB Abdul Khalid Abdul Aziz

 

BAGAIMANA HENDAK MENGERJAKAN SOLAT JIKA JAM ELEKTRONIK/BATERI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN LAGI ?

 ALHAMDULILLAH dan terima kasih kepada rakan-rakan yang bertanya soalan ni, beruntunglah sesiapa yang menjaga solat 17 rakaat 5 waktu sehari semalam. Insya ALLAH golongan ini akan selamat jika kegelapan 17 hari benar-benar berlaku suatu hari nanti.

ALHAMDULILLAH, di Malaysia banyak masjid-masjid yang mempunyai jam pendulum iaitu sejenis jam yang tidak menggunakan elektrik dan tidak juga menggunakan bateri. Jam ini adalah jam mekanikal yang perlu dilaraskan rantai dan pemberatnya dari semasa ke semasa agar pendulumnya terus bergerak. Biasanya siak masjid yang akan melakukan kerja ni. Sesiapa yang nak tahu lebih lanjut bolehlah belajar dengan siak atau ajk masjid cara pengendalian jam pendulum ni.



Jika dalam tempoh kegelapan 17 hari itu atau selepas kegelapan itu semua peralatan elektronik terhenti dan terputusnya bekalaan elektrik, maka jam pendulum masih boleh terus digunakan untuk mengetahui waktu solat.

Selain daripada jam pendulum, jam tangan mekanikal juga boleh digunakan kerana jam itu juga tidak menggunakan bateri atau elektrik. Jam tangan mekanikal ni agak mahal daripada jam biasa, paling murah yang pernah saya jumpa adalah dalam lingkungan lebih 3 ratus ringgit. Pembaca boleh check sendiri di kedai jam.

Jam tangan mekanikal ini boleh digunakan untuk kegunaan peribadi dan kegunaan anggota keluarga kita di rumah. Jika ditakdirkan kita ditidurkan selama 17 hari semasa tempoh kegelapan itu dan kita dapati jam terhenti selepas bangun, kita cuma perlu gerak-gerakan semula jam tangan itu untuk membolehkannya bergerak semula. Selepas itu kita cuma perlu selaraskan jarum jam agar sama dengan waktu terbit matahari. Caranya tak susah, kita cuma perlu tunggu waktu terbitnya fajar, apabila kita melihat matahari sudah mulai terbit maka kita set jam tangan mekanikal agar selari dengan takwim yang telah disediakan oleh Jabatan Agama Islam Negeri masing-masing. Begitu juga dengan jam pendulum di masjid yang telah terhenti disebabkan tertidur lama. Ini bermakna setiap rumah perlu ada takwim waktu solat yang telah dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Negeri masing-masing.

Sebaliknya jika dalam tempoh kegelapan 17 hari itu kita dalam keadaan jaga, maka kita boleh terus menghitung waktu menggunakan jam tersebut seperti biasa. Begitulah serba sedikit perkongsian saya berhubung kaedah menggunakan jam pendulum dan jam tangan mekanikal dalam menentukan waktu solat. Semoga penjelasan ini memberi manfaat untuk umat Islam terutamanya jika berlakunya kegelapan atau solar storm satu hari nanti. Tolong share dan print untuk rujukan di masa akan datang. Terima kasih. WALLAHU a’lam, Wassalam.

 

No comments:

Post a Comment