Monday 5 May 2014

Aku dan Diet

                                                

Teks        :   Aku dan Diet
Gambar  :   Carian Google

Assalammualaikum, semua…….

Lama sudah rasanya aku tidak meng’update’ blogku. Hihihi. Macam manalah nak jadi blogger berjaya kalau sekejap ada sekejap tiada. Apapun, aku berharap walaupun aku jarang ber’blogging’, namun masih ada yang menjenguk-jenguk nukilanku. InsyaAllah.

Aku nak bercerita pasal kehidupan aku dua minggu kebelakangan ini. Ya! Semestinya ada kaitan dengan tajuk kali ini, diet!

Aku seorang perempuan yang agak gempal. Semenjak aku bersekolah, badanku memang ala-ala ‘plump’ gitu. Sebenarnya, aku kurus tau, dulu. Tapi, ketika aku darjah 5 (SK Ulu Tiram, JB), aku pernah kemalangan jalan raya ketika pulang dari sekolah. Huh! Semenjak itu, badan aku seperti di pam, naik selalu.

Sampailah sekarang ni. Namun, sejak dua minggu lepas, hatiku seakan-akan telah tergerak untuk diet. Yelah, sudah bertahun-tahun aku nak diet, cakap dengan diri sendiri, turunkan berat badan untuk kesihatan, tapi, makan tetap makan juga. Apa yang aku suka, aku bedal.

So, bila hati ini memang dah tergerak untuk diet dengan semangatnya, aku pun diet lah sejak dua minggu yang lepas. Aku berkenan dengan cara diet Atkins, tapi sebelum diet Atkins ni keluar suratkhabar ya! Aku memang telah mengikuti kelab diet ini di laman FB. Itupun kerana aku melihat kawan sekerjaku yang mengamalkan diet ini, memang kuruslah.

Selak punya selak fail-fail di dalam FB kelab ini, aku pun nekad untuk turut serta dalam rancangan diet Atkins nih! Maksud aku, sendiri monitor lah. Bukan susah pun, elakkan makan makanan karbohidrat dan gula. Itu sahaja. Tetapkan pengambilan makanan berkarbohidrat ini 20g sahaja sehari. Gula, memang off terus.

Tapi, aku masih lagi aku walaupun aku rasa lebih baik dari dulu. Nasi, roti, bihun, mee, semua tu memang aku dah tak ambil langsung. Off terus nasi. Alhamdulillah, mungkin memang sudah tiba masa untuk aku diet, sebab aku memang tidak teringin pun nak jamah nasi, walaupun aku masakkan untuk suami dan anak-anakku. Tapi, ada juga la cheat dari segi yang lain. Gula tu, kadang-kadang terambil juga. Kuih pun, kadang-kadang kalau teringin sangat, aku makan juga. Hihihi.

Setakat dua minggu ni, berat badan aku telah hilang 2kg. Syukurlah juga, walaupun tidak sebanyak mana, namun aku berjaya juga turunkan berat badanku. Perlahan-lahan, asalkan niatku untuk turunkan berat badan demi kesihatan untuk jangka masa panjang. Insya Allah.

Ok, itu sahaja buat masa ini. Lain kali, aku cerita lagi lebih panjang pasal diet Atkins nih!

#Salam kasih sayang!



No comments:

Post a Comment