Sunday 11 May 2014

KHIDMAT MASYARAKAT

Teks          :       Program Khidmat Masyarakat
Gambar    :       Carian Google

Assalammualaikum w.b.t.........

Aku mengharapkan kalian semua di dalam keadaan yang sihat. InsyaAllah.

Diam tak diam, sekarang dah bulan Rejab dah. Lepas tu Sya'aban, lepas tu Ramadhan. Sungguh pantas masa meninggalkan kita. Dalam bulan Rejab ni, kita digalakkan berpuasa. Alhamdulillah, setakat ni, Isnin dan Khamis dalam bulan Rejab belum aku tinggalkan untuk berpuasa pada hari tersbut. Alhamdulillah, perubahan yang perlahan, tetapi dengan kerelaanku sendiri. Semoga aku dapat meneruskan niatku untuk rajin berpuasa pada hari Isnin dan Khamis. Mudah-mudahan.

Lagipun, dengan berpuasa juga dapat mengawal nafsu makan. Tidaklah asyik memikirkan, tengahari nanti nak makan apa, apa yang boleh dikunyah, ketika waktu bekerja. Malah, aku boleh fokus untuk meneruskan kerja.

Pada 17hb Mei 2014 yang akan datang, Kelab Kebajikan di pejabatku akan menganjurkan satu Program Khidmat Masyarakat di Rumah Anak Yatim, SEKENDI, Sabak Bernam, Selangor. Aku akan turut serta juga. InsyaAllah.

Aku tidak pernah menyertai program sebegini sebelum ini. Jadi, ini adalah pengalaman pertamaku. Program ini dikendalikan di bawah Unit HEM sebenarnya. Mereka membawa bersama murid-murid yang di bawah pemantauan HEM untuk bersama-sama menyertai program khidmat masyarakat ini. Untuk mendedahkan mereka kepada suasana persekitaran dan kehidupan anak-anak yatim. Supaya mereka sedar, mereka lebih beruntung sebenarnya. Aku rasa la. Hihihi.

Program ini akan dijalankan secara berkonvoi sewaktu memulakan perjalanan di sana. Konvoi juga merupakan pengalaman baru bagiku. Marshall dari Bahagian Trafik PDRM juga telah dimaklumkan dan mereka akan mengiringi konvoi kami nanti. Bunyi macam dahsyat, kan? Aku teruja sebenarnya.

Aku akan membawa keluargaku bersama. Ingin mendedahkan suasana sebegini kepada anak-anakku. Melihat kehiduan anak-anak yatim, moga-moga terccuit satu rasa di hati mereka.

Ok lah. Nanti selepas program itu sudah berlangsung, aku akan ceritakan lagi pengalaman di sana pula, ya!
Sampai sini sahaja buat masa ini.

#Salam kasih sayang!

1 comment:

  1. mano sambungannya?
    tukar tajuk blog ni.

    AZALIZA DI ALAM SIBER ke, -

    ReplyDelete