Wednesday 8 April 2015

LIFE & GST



Teks   : Azaliza binti Salmin
Foto    :  Carian Google

Assalammualaikum, sahabat maya! Bagaimana suasana kehidupan selepas GST? Ahh! Teruskan sahaja kehidupan ini. Nak tak hendak, mesti kena lalui dan harungi juga. Betul tak? Sama ada kita suka atau tidak, inilah hakikat kehidupan tahun 2015 ni.
Aku ni bukanlah pandai sangat bab-bab ekonomi, bab-bab naik turun harga barang. Tapi, aku terasa lah juga tempias bahang GST. Yelah, time rakyat semua bersedia nak hadapi GST yang memang kata orang, lagi banyak harga barang naik dari turun, time itulah juga negara kita beli pesawat baru untuk kegunaan PM Malaysia dek kerana pesawat yang sebelumnya dah 16 tahun digunakan. Boleh tak??? Ooppsss!
Hmm, biarlah. Siapa aku untuk komen lebih-lebih. Hihihi. Apapun, Tun Dr. M sentiasa dihati dan menjadi kebanggaanku sampai bila-bila.
Kali ini, aku ingin berkongsi sedikit tips-tips nak menghadapi dunia GST. Tips ini aku perolehi dari Dr. Azizan Osman, korang mesti kenal, kan?! Aku setakat ni belum pernah lagi menyertai seminar-seminar yang dianjurkannya. Tetapi, aku mengikuti setiap tulisannya melalui emel. Tapi, 19hb April akan dating nanti, mungkin aku ikut serta Seminar Hidup Luar Biasa yang dianjurkannya, insyaAllah. Aku dah bayar dah pun yuran penyertaannya.
Oklah, ok. Mari aku kongsikan tips-tips Dr. Azizan Osman.

“Bila difikirkan semula, memang tidak dinafikan orang ramai akan menjadi marah dengan GST ini. Lagi-lagi jika kerajaan boros dan tidak uruskan kewangan dengan baik melalui cukai yang diterima dari rakyat jelatanya (Uhuk uhuk! Tersedak pulak aku! Hmmm). Bagi saya (DAO, ok!) GST wujud atau tidak bukanlah perkara utama memberi lesen untuk anda membebel cerita masalah kewangan diri serata Negara. Bukankah lebih baik masa membebel ini digunakan untuk membina satu pelan kontigensi bagi menangani masalah GST sebelum ianya memudaratkan anda dalam jangka masa panjang (betul jugak,kan! Takyah pikir lebih-lebih nau!). Bagi mengurangkan kerunsingan, saya bercadang untuk berkongsi beberapa tips-tips peribadi yang berkesan ke atas diri saya dan berharap ia juga dapat memberi kesan positif terhadap sesiapa yang membacanya.

TIPS 1 à Akaun Kewangan Peribadi
Sebelum anda mencari pendapatan baru, apa kata anda cek dahulu akaun kewangan peribadi anda. Cuba teliti perbelanjaan-perbelanjaan yang bakal dikenakan GST. Adakah berlaku peningkatan kos? Bagaimana pula dengan pendapatan bulanan apatah lagi jika anda bergaji tetap, adakah ia masih mampu menampung peningkatan kos ini?
Jika tidak, mulalah anda memotong kos-kos yang tidak memberi manfaat diri seperti kos perbelanjaan hiburan. Sebelum anda sibuk menjaga kewangan Negara, lebih baik anda uruskan kewangan keluarga terdahulu.

Hmm..aku tak reti la nak nengok dan teliti perbelanjaan-perbelanjaan yang bakal dikenakan GST. Apa yang pasti, harga susu, pampers memanggg naik!
TIPS 2 à Jangan Bakar Duit
Ini isu yang paling sensitif, kalau cakap ni mesti confirm ada yang marah (aku tak pun, sebab asben aku pun tak merokok!). Hentikan aktiviti-aktiviti bakar duit, dalam bahasa lain beli rokok, apatah lagi jika ia merosakkan kesihatan. Kos bagi merawat kesihatan bukanlah murah. Saya pernah terbaca satu papan tanda (DAO ok!  ) di Jakarta yang bertulis “Jika anda miskin, anda jangan jatuh sakit sebab kos merawat kesihatan itu tidak murah”.
Anda faham ke tak faham apa yang diperkatakan oleh papan tanda itu? Tak kisahlah anda tuan kepada medical card takaful atau tidak, sebab bila dah sakit teruk nanti anda akan tetap tafakur walau ada takaful.
TIPS 3 à Buat Perbandingan
Jangan berbelanja ‘mengkhinzir’ buta (hahaha). Rajinkan sikit diri tu, pilih di mana tempat hendak berbelanja dan bandingkan harga dengan kedai lain. Pilih dan beli barang harga yang paling menjimatkan kos. Berhati-hati dengan peniaga yang tamak, ini kerana terdapat peniaga yang sesuka hati menaikkan harga barang atau servis tanpa mempunyai pendaftaran cukai GST yang sah. Jika jumpa peniaga macam ni, jangan bagi peluang, pergi lakukan report ke pihak berkuasa berkenaan peniaga itu. Bak kata pepatah orang Melaka, “Memang hawau peniaga ni”.

Bab nak banding-bandingkan harga ni, suami aku yang rajin. Syukurlah aku punyai lelaki seperti itu. Tu sebabnya orang selalu kata, pasangan ni saling melengkapi kekurangan masing-masing. Hargailah mereka seadanya.
Ok!  Itu dia beberapa tips buat masa ini. Actually, ada 10 tips kesemuanya. Lagi 7 tu, nanti aku kongsikan ya!
Sampai sini dulu buat masa ini!
#Salam kasih sayang!




No comments:

Post a Comment