Friday 10 April 2015

LIFE & GST (PART II)

Teks       :       Azaliza binti Salmin
Foto        :       Carian Google

Assalammualaikum! Salam Jumaat yang indah untuk semua!
Ok! Meh aku sambung tips menghadapi GST dari Dr. Azizan Osman – Mentor Kejayaan dan Kekayaan. Mana yang boleh dipraktikkan, kita praktikkan. Tak salah berkongsi ilmu because sharing is caring! MMuuaahhh!
Toksah merepek panjang-panjang, Azaliza! Hihihi…

Tip 4 à Memasak
Siapa yang rajin ke dapur sahaja faham bahawa makan di rumah lebih murah kosnya dari makan di kedai (Alamak!! Aku memang kurang rajin sikit walaupun dah anak 3! Hahaha!) Sepatutnya, makan di rumah lebih kos efektif dan sihat kecuali anda penggemar makan mee segera yang akan memutuskan urat perut serta gugurkan rambut. Alang-alang dah memasak, lebih baik jadikan ia bekal ke tempat kerja atau sekolah (Haa! Yang ni memang aku praktikkan sekarang @ my new place! Belum rasa nak join diorang makan kat luar lorr! Bukan jauh pun, Hentian Duta jek! Tapi, still belum nak! Bekal yang aku bawak pun bukan heavy sangat! Roti jek! Balik kol 5 petang memang kebulur kauu! Hahaha!)

Tip 5 à Pengangkutan
Masih ingat lagi satu ketika dulu, TV ada mengeluarkan iklan “Jom berkongsi kereta." Mungkin jika iklan ini dikeluarkan pada hari ini, pasti ramai yang akan mengikutnya. Kira kos perbelanjaan pengangkutan bulanan anda, jika anda memandu kereta sendiri dan rasa kosnya terlalu mahal maka ajak rakan sepejabat join naik satu kereta dengan anda. Pakat-pakat dengan rakan, kongsi kos petrol kereta. Kalau anda tidak mempunyai rakan, belajarlah pergi ke tempat kerja dengan menaiki pengangkutan awam (Well, yang ni memang aku berkongsi tapi dengan asben aku lah! Dari dulu lagi!)

Tip 6 à Jangan Tambah Hutang

Sudah-sudahlah dengan perangai lagak berbarang baru seperti berhutang duit membeli kereta baru sekadar untuk ditayangkan orang sekeliling. Jangan tambah hutang yang tidak mendatangkan hasil (Yeah! That’s right! Syukur Alhamdulillah asben aku jenis yang cermat orangnya..dia lah yang mengawal aku sebab aku ni boross!! Hahaha! See! Pasangan memang kena melengkapi kekurangan masing-masing, right?!!)

Tip 7 à Tambah Ilmu
Belajar membina kewangan. Bersedia untuk laburkan sedikit wang dalam pencarian ilmu yang boleh meningkatkan pendapatan bulanan anda. Anda boleh dapatkan ilmu ini menerusi bahan bacaan seperti buku, majalah, internet dan media sosial. Jika ada pulus lebih, cuba lapangkan masa untuk hadiri seminar-seminar dari mentor yang berjaya. Hanya dengan ilmu yang tepat sahaja anda mampu menangani GST (Hmm..yang ni is what I am doing now..mencari dan mencuba. Tapi, pulus memang blom lebih lagi. Seminar DAO pada 19hb April ni pun mujurlah tak sampai RM1k! Hihihi..Tak sampai RM100/= la! Acah mak enon!)

Well, guys! Ilmu memang sentiasa perlu dicari. Tapi, aku ni, anak belum berapa nak besar yang bongsu tu. Macam susah sikit nak bergerak. Ahh!! Alasan! Nak seribu daya, kan?!!
Hihihi. InsyaAllah, akan aku cuba selagi boleh. Yelah, untuk kebahagiaan keluarga aku jugak!

Ok lah! Next time, aku share another 3 more tips, hokey!
Stay tuned with my blog! Kihkihkih!
Jangan lupa! CMD tetap terbaik dan menguntungkan! Lama aku tak update pasal CMD dan biz aku yang santai dan mudah itu,kan! Hishh! Mana boleh lupa nih! CMD dan bisnes iexp4u.com skang ni dah terkenal, dah! Aku nak la menjadi orang yang memperkenalkan kebaikan dan khasiat CMD kepada korang, bloggers yang hebat! Nantikan ya!

Till then! Babai & Assalammualaikum!

#Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment