Wednesday 24 April 2019

PERGERAKAN GAJI TAHUNAN


Teks   :    Azaliza binti Salmin



Assalammualaikum, kawan-kawan!

Well, untuk pengetahuan korang, sektor pendidikan di WP Kuala Lumpur merupakan bahagian/tempat/wilayah yang paling lambat dalam mengendalikan pengurusan kakitangannya.

Maksud aku ape tau, contohnya dari segi kelulusan pergerakan gaji tahunan, anugerah perkhidmatan cemerlang. Tu belum masuk lagi dari segi sistem contohnya sistem ePerolehan.

Semua orang akan ingat KL mendahului segala-galanya as it was well known up to date in everything.

Tapi!!

Dari segi yang aku sebutkan di atas tu lah contoh-contoh wilayah KL ni memang ketinggalan sedikit.

Since aku memasuki gerbang perkhidmatan awam, kelulusan pergerakan gaji di KL ni (di bidang pendidikan sahaja yang aku maksudkan ye!) sangatlah lambat.
Aku bukan kisah pun pasal lambat naik pergerakan gaji tu. Syukur alhamdulillah kerajaan Malaysia menetapkan setiap tahun ada kenaikan gaji (still ada syarat-syarat kenaikan gaji ya!). Lambat pun still akan terima, siap ada tunggakan lagi sebab dah lambat dapat, kan.
Cumanya, apabila aku telah ditugaskan untuk mengawal selia gaji guru-guru dan staf-staf bagi sekolah-sekolah di bawah seliaanku, apabila lambat kelulusan diterima, maka apabila dah terima, akan berlambak-lambaklah perubahan gaji yang perlu dibuat.

Untuk pengetahuan semua, pergerakan gaji tahunan terbahagi kepada 4 bulan iaitu bulan Januari, April, Julai, dan Oktober setiap tahun.

Setiap tahun, mereka-mereka yang pergerakan gajinya jatuh pada bulan Januari dan April, memang akan terima tunggakan kerana mereka tidak akan dapat kenaikan pada bulan tersebut. Ini adalah kerana #KelulusanPergerakanGajiTahunan diterima lambat. Paling awal kenaikan gaji mereka akan bertukar pada bulan Jun, so ada 5 bulan tunggakan yang akan mereka terima. Untung juga, kan.

Haaa, faham tak faham? J

Apabila kelulusan tersebut telah diterima, maka akan berduyun-duyun borang perubahan gaji yang aku bakal dan akan terima untuk mereka-mereka yang pergerakan gajinya jatuh pada bulan Januari dan April. Perlu dikunci masuk untuk gaji bulan Jun nanti.
So, macam mencabar, kan! We’ll see later!

Ok. Nanti kite cerita pasal ePerolehan pula ye!

Till then!
#Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment