Saturday 12 August 2017

Pemakanan Sihat - (1)

Teks   :    Azaliza binti Salmin


REMEMBER BIG WHY?? DO NOT STOP!!!! PLEASE, DON’T!!

Actually, entri-entri tentang makanan sihat ni sesaje je aku share untuk tatapan bersama. Aku bukan pakar pemakanan tau! Aku cuma kongsikan apa yang aku tahu tentang pemakanan sihat dan betul. Should be the title is “Pemakanan Sihat”, kan?! Ok! I’ll correct it after this.

Aku bukan doktor, or any kind of them. My weight also above my BMI should be. Senang cerita, obes! Tapi, jauh di sudut hati ini naakkkkk sangat jaga pemakanan mengikut yang sepatutnya. Bukan susah pun. Tapi, sebab nak ubah kebiasaan yang dari dulu kita amalkan, tu yang rasa macam payah nauu! Maybe, through entri-entri dari diri aku sendiri, boleh ubah cara pemakanan aku yang biasa dari dulu tu, kepada yang sepatutnya. Motivated by myself lah kononya! Ehem!

Aku mengikuti sebenarnya, JK1M by Kevin Zahri, jenguk-jenguk juga ilmu tentang Atkins, errm, sape lagi? Rasanya tu je lah yang sentiasa aku follow tentang bab-bab diet & pemakanan sihat ni.

Dan daripada diorang-diorang ni yang aku dapat rumuskan, JAUHI GULA adalah perkara paling asas untuk gaya hidup sihat. Iya! Trust me! Segala makanan yang bergula, adalah sangat perlu dielakkan daripada mengambil dalam kuantiti yang lebih dari sepatutnya. Aku nak ceritakan pun tak berapa gheti ayat-ayat kesihatan ni. Hmm, macam ni. Tenaga diproses melalui gula yang kita makan. 

Apabila gula yang kita makan diambil secara berlebihan, gula yang tidak diproses akan tersimpan di dalam badan yang lama-kelamaan jadi makin banyak jika kita tidak berhenti mengambil gula daripada yang sepatutnya. Ia akan disimpan dan bertukar jadi lemak sebab dah terlebih. Faham tak? Gula diproses berdasarkan keperluan tenaga yang diperlukan oleh tubuh. Kalau ko seharian kerja dok kat meja je, jadinya, kuranglah tenaga yang diperlukan, so, badan proses sikit je la gula yang ada dalam badan. Dah kalau pagi ko minum teh tarik, tengahari ko minum teh’o ais limau, malam ko minum kopi, gula akan berlebih-lebih dalam badan sebab tenaga yang ko perlukan tidaklah banyak mana. Kan?

Kalau mengikut Atkins pula, gula memang dilarang sebabnya lebih kurang macam yang aku terangkan tadi. Atkins melarang pengambilan gula 100%. Dalam setiap makanan yang disarankan oleh Atkins dalam proses Induksi, gula diperoleh dari protein dan lain-lain. Karbo hanya diambil sebanyak 10gm sahaja sehari sepanjang tempoh induksi. Tempoh induksi ni dalam Atkins kira macam tempoh untuk turunkan berat badan sehingga mencapaikan berat badan ideal. Badan akan memproses tenaga daripada karbohidrat dan gula yang ada dalam badan. Apabila karbo dan gula dah takde dalam badan, badan akan mencari sumber lain untuk memproses tenaga. Haa, tu yang boleh cepat kurus tu kalau diet Atkins nih! Sepanjang proses ni, badan akan memberi tindakbalas contohnya seperti ‘ketosis’  iaitu mulut akan jadi berbau sikit. Jadi, kena minum air banyak.

Itu sedikit sebanyak info yang aku pelajari dari Atkins. Tak taulah sampai ke tidak cara penyampaian aku tu! Harap korang faham, sebab penerangan aku tu mengikut apa yang aku faham. Hihihi.


Macam program JK1M tu, best sebenarnya. Ramai yang dah berjaya melalui program ni (Atkins pun ramai yang dah berjaya! Yang kuat semangat!). Ia bukan sahaja mengajar kita tentang jumlah kalori yang patut diambil oleh kita setiap hari mengikut apa yang badan kita lakukan seharian, ia mengajak kita untuk bersenam sekali! Buat yang ringan-ringan je. Dan senaman yang paling ringan dan mudah yang aku buat (tu pun malas memanjang! Pfftt!), à squat!
this is squat!

Senang je, tapi ikut mood je kalau nak buat! Tu la, lagi satu yang perlu dalam diri aku ni ialah KONSISTENSI! Huh!

Aku bukan taknak daftar program JK1M, tapi, tu la. Program ni dibuat dalam group tau. So, bila group masing-masing ni ade buat gathering ke ape, bab nak pi tu yang cam payah sikit. Ye! Aku tau, ada yang gemar dengan cara hidup bersosial dengan dunia luar sekali-sekala. But for me, I got heart to be taken care first. You know what I mean, right. Ya, ya! I know. Dah kalau my other half tak berapa gemar hidup-hidup sosial ni selain sosial dengan family sendiri, aku tak boleh buat apa-apa. Kang kalau melawan kang, Allah tak redha, then mesti tak kurus-kurus! Hahaha! Whatever!

So, if you guys out there ada sikit lebih kurang macam aku ke, don’t worry. Jom kita buat secara slow but steady! Please, my own! Perlahan-lahan takpe asalkan buat dan amalkan, daripada takde langsung!

Ok! Next time, kita cerita lagi pasal satu lagi benda asas iaitu BANYAKKAN MINUM AIR MASAK!

Till then!


#Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment