Tuesday 8 August 2017

Makanan Sihat - intro

Teks   :    Azaliza binti Salmin


REMEMBER BIG WHY?? DO NOT STOP!!!! PLEASE, DON’T!!


Sebenarnya, (how to start, huh), errmm, bab-bab healthy food ni, apa yang boleh dan yang tak boleh dimakan, aku mula titikberatkan sejak mengenali Atkins, Shaklee, & so on. Bukan maksud aku aku tak tahu langsung pasal kalori, lemak, dan yang sewaktu dengannya tu! Tapi, ermm, boleh dikatakan sedikit ‘kureng’ la. Hihihi.

Tapi, frankly speaking, sepanjang tumbesaran aku since remaja masuk dewasa, aku main bedal je semuanya. Even aku pernah terfikir, kenyang ke makan nasi seciput je (yang ni refer to kakak aku mase sekolah dulu, time cuti Sabtu Ahad kan makan sama2 sekeluarga..). Betul & aku ingat lagi! As for me that time, tak sah kalau makan tak bertambah! Lagi pula my dearest mom tu will asked, “tambah nasi,der?” dan aku tidak menolak. Hihihi, yelah, mak kan?! Rasanya every mom pun akan suka bila melihat anaknya makan bertambah lauk yang dimasaknya. Kita yang dah jadi mak ni pun seronok kalau nengok anak suka masakan kita, kan?!! J Sampailah ke hari ini, dah besar panjang ni, kalau balik kampung! Hmm, hihihi!

Oh! By the way, ‘der’ dalam dialog mak aku tu ialah singkatan kepada panggilan nama aku dalam keluarga à ‘uder’ ß which is ‘ude’ sebenarnya tapi aku make it glam sikit dengan menambah huruf R dibelakangnya. Hahaha. Bukan dialog budak-budak sekarang ye, yang short form dari ‘brader’ tu, hokeh!


Back to our main topic. Ha, iye memang aku start take a lil’ deep care since around 2013-2014. Maybe sebab kawan-kawan sekeliling mula ambil berat tentang diri mereka, dan aku pun turut terinspirasi sama. Hmm, yup! When they started their Atkins, aku pun terikut. When they started taking supplement, aku pun turut terjebak. Dalam pada terjebak tu lah, kita tau apa yang patut di ambil, apa yang patut dijauhi, seiring dengan peningkatan usia.

Guys, kalau korang sama macam aku, over 85kg weight, jom sama-sama kita share pengalaman nak dapatkan berat badan ideal. For the time being, aku baru je nak start diet. Tapi, diet cara aku la. Aku tak nak pressure, kang yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran plak! Aku nak start diet yang santai2 je. Macam entri aku sebelum ni, mulakan dengan jauhi minuman dan makanan manis, serta makan nasi sekali sehari sahaja. Yuk!

Moga perjalanan menuju perubahan ini dilakukan dengan konsisten oleh AKU! Bukan orang lain ye, my very own dearie!

Till then!

#Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment