Thursday 3 August 2017

BULI

Teks   :        Azaliza binti Salmin


Assalammualaikum, hi guys!

Sekarang ni, trend atau kes buli sangat-sangat hot. Dah macam musim pulak. Kalau buang bayi, memanjang dengar berita tentang kes buang bayi. Kalau buli, berderet-deret kes buli, video buli, yang tular kat media sosial. Bermusim, kan?!

Terbaru, kes buli yang melibatkan pelajar perempuan di Kunak, Sabah. Hmm, speechless. Tak tau nak kate ape. Budak-budak nak membesar, nak tunjuk hero sikit.

Tapi, buli ni perlu disiasat dari akar umbi, maksud aku, punca pergaduhan tersebut. Kadang-kadang, yang memukul ni bukan yang memulakan. Ok, aku bagi contoh, si B ni budak biasa, pendiam dan berkawan seadanya. Si A pula, kuat main, sakitkan hati orang, tapi tidaklah memukul. A hanya gemar menggunakan mulut untuk menyakitkan hati. So, bila si B ni dah sampai tahap geram dan takleh nak sabar dah, B pukul si A ni! Geram sebab asyik dipermain-mainkan! Haa! Bila lebam tangan si A ni, orang akan lihat si B sebagai pembuli. Tetapi, hakikatnya si A yang buat si B pukul! Make sense tak?! Kan?!
That’s why benda-benda macam ni orang tak boleh terus jump into conclusion bila tengok kes buli. Hihi. Aku bukan ape, benda-benda macam ni kadang ter’crossed in my mind jugak.

Tapi, dalam kes buli pelajar perempuan di Kunak tu, atau mana-mana kes buli yang tular nowadays, kebanyakannya berpunca dari kes cemburu, kot. Ada juga kes buli yang macam nak tunjuk hero atau samseng. Hmm, tak taulah budak-budak sekarang ni.

Harapnya, dijauhilah gejala-gejala seperti ini dikalangan anak-anak kita.

Macam anak-anak aku, diorang terlalu minat dengan filem-filem Samsul Yusof. Aku yang tak berapa gemar. Yelah, KL Gangster, cerita taiko-taiko gangster, ah! Memang aku tak suka! Tapi anak-anak aku suka! Apa yang boleh aku lakukan, nasihat dalam bercerita tentang keganasan-keganasan yang macam ala-ala ‘bajet gerek’ je cerita-cerita gangster tu (??? what’s ‘m bubbling nih?!!)

Tapi, filem-filem seram Samsul Yusof aku boleh terima lagi. Hihihi.

Till then!


#Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment