Tuesday 18 March 2014

Guru

Teks      : Guru Zaman Sekarang
Gambar : Carian Google

Dulu, guru amat disegani. Ada juga guru yang digeruni kerana ketegasannya dalam mendidik. Aku sendiri jenis yang takutkan guru. Tapi, aku sayang dan kagum dengan guru-guruku.

Tapi, itu dulu. Kita semua sedia maklum akan senario perguruan zaman sekarang. Aku bukanlah nak bercerita pasal apa yang guru dulu buat, yang guru sekarang tidak boleh buat.

Aku bekerja dalam bidang perguruan. Tapi, aku bukan guru tau! Cuma, tugasku ada la yang berkait rapat dengan guru-guru ni.

Ada guru yang tidak ambil endah dengan profesyen yang diceburi. Suka hati nak datang kerja, nak cuti sampai boleh diambil tindakan tatatertib. Masalahnya bukan pada guru itu, tapi yang nak membayar gaji mereka seandainya mereka layak terima gaji walaupun berani buat hal. Nak kira gaji mereka bukan senang! Kalau terkurang bayar, ok lah lagi. Tapi kalau terlebih bayar, huh! Nak minta mereka bayar semula tu, hadui, masalah!

Itu yang tidak komited dengan kerja. Bagi yang terlebih bijak pula, menyalahgunakan kuasa, terutama bila melibatkan wang. Betul! Ada yang berani tau! Dapat dikesan bile keluar laporan Audit. Tindakan untuk guru seperti ini, hanyalah 'pool'. Aku tak tau dalam bahasanya apa 'pool' ni, tetapi lebih kurang ditempatkan di jabatan pendidikan negeri, untuk pemantauan.

Memang lah benar, bukan dalam profesyen perguruan sahaja semua ni berlaku, aku akui itu. Cuma, yelah. Hari-hari aku mengadap masalah ini, aku jadi seperti kasihan pada mereka-mereka di luar sana yang memang ingin menjadi guru, tetapi tiada rezeki, dan rasa geram bagi yang dah memang guru, tetapi tidak menghargai profesyen yang sudah dimiliki.

Apapun, asalkan aku komited dengan kerjaku, sudah memadai. He he he.

No comments:

Post a Comment