Saturday 13 October 2018

~~ aSRaMA (part III) ~~



Teks   :    Azaliza binti Salmin

Assalammualaikum!

Hihihi. Again, tentang kehidupan di asrama.

Yeap! Kalau kita kenang semula zaman-zaman ketika kita di asrama, lepas tu, insiden-insiden menyedihkan zaman sekarang ni juga tentang kehidupan di asrama, pelbagai perasaan dan pemikiran menular dalam kepala kita. Ada gembira (mostly zaman-zaman kita la), dan sangat menakutkan (zaman sekarang ni) untuk dibayangkan apatah lagi kalau kita adalah parents yang tergolong dalam golongan yang nak hantar anak berdikari duduk di asrama. Kan?!!

Kes-kes buli, terutama untuk budak lelaki, sampai ada yang meragut nyawa, huiishh, na’uzubillahhiminzalik! Minta dijauhkan, ya Allah!

Terapkan dalam jiwa anak-anak tentang kehidupan atau tujuan sebenar duduk di asrama, konsep atau apa yang patut dan perlu dilakukan kalau ada unsur-unsur buli dalam pergaulan bersama rakan-rakan ketika di asrama mahupun sekolah, itu adalah benda atau perkara yang paling utama kita sebagai ibu bapa patut asuh dalam diri anak-anak kita, terutamanya anak lelaki. Selebihnya, berserah dan tawakkal pada Allah Ta’ala.

Aku mendoakan agar anak-anak aku yang bertiga tu serta anak-anak korang semua mempunyai jati diri, semangat, dan keyakinan yang tinggi dalam mengharungi kehidupan yang serba mencabar di kala ini. Tidak gentar dengan sesuatu yang bisa ditangani dengan ketajaman akal fikiran, serta meletakkan iman mendahului segala-galanya. Aamiin aamiin insyaAllah.

#Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment