Monday 11 September 2017

Kita di suatu masa dulu ~~~

REMEMBER BIG WHY?? DO NOT STOP!!!! PLEASE, DON’T!!

Teks   :    Azaliza binti Salmin

First of all, kredit to #EzamNordin sebab entri aku kali ni, aku post apa yang lalu kat wall FB aku yang di share oleh #PenMerah[dot]com. Rasanya macam dah beberapa kali terbaca post yang camni, and everytime baca tu, feeling nostalgic sesangat! Tu yang aku nak kongsikan kat sini. Maybe, korang pun dah pernah baca juga post ni!
Again,
Kredit : Ezam Nordin

Siapa yang lahir pada tahun 50’60’70’80’an..?

1-    Kita yang lahir di tahun 50-60-70-80 an, adalah generasi paling beruntung. Kerana kitalah generasi yang mengalami loncatan teknologi yang begitu revolusi di abad ini, dengan keadaan usia prima.

2-    Kitalah generasi terakhir yang pernah menikmati riuhnya suara mesin taip. Sekaligus saat ini jari kita masih lincah menari di atas keyboard pula.
(Very true! Aku sukaaaa sangat menaip dulu-duluuu!)

3-    Kitalah generasi terakhir yang merakam lagu dari radio dengan tape recorder. Sekaligus kita juga menikmati mudahnya memuat-turun lagu dari gadget.
(Sangattt! Guess aku record lagu ape?!! Hahaha!)

4-    Kitalah generasi semasa kanak-kanak bertubuh lebih sihat dari anak masa kini kerana mandi sungai, panjat pokok, melastik, guli, getah gerip, adalah permainan yang tiap hari akrab dengan kita. Sekaligus saat ini mata dan jari kita tetap lincah memainkan pelbagai game di gadget.
(Betul! Aku dulu kalau pukul 3pm je dah senyap-senyap keluar rumah sebab nak main! Kids nowadays?!! Dok ghumah lagi seronok bagi diorang! Takyah tengok anak orang lain! Anak-anak aku camtu wehh! Adeeiihh!)

5-    Kitalah generasi terakhir di masa remaja yang pernah mempunyai geng yang tanpa janji, tanpa telefon/sms tapi selalu boleh berkumpul bersama menikmati malam minggu sepuasnya…kerana kita adalah generasi yang berjanji cukup dengan hati. (Missed my teen ages times! Huhu) Kalau dulu kita harus bertemu untuk bergelak tawa bersama. Kini kita pun tetap biasa ber 😊😃 di grup Facebook/WhatsApp.

6-    Kitalah generasi terakhir yang pernah menikmati lancarnya jalan raya tanpa jammed di mana-mana. Juga naik motor menikmati segarnya tiupan angin di jalan tanpa helmet di kepala.

7-    Kitalah generasi terakhir yang pernah menikmati tanpa perlu berpikir ada penculik membayangi kita.

8-    Kitalah generasi terakhir yang pernah merasakan nikmatnya menonton tv hitam putih dengan senang untuk berpindah saluran sana sini.
(Ermm, yang ni aku tak rasanya, sebab TV masa aku kecik dulu ade kaler dah!)

9-    Kitalah generasi terakhir yang pernah begitu menharapkan datangnya posmen menghantar surat, dari sahabat atau kekasih hati.
(Yang ni betoii! Tapi bukan alamat rumah, sebab rumah aku dalam Kem, so surat memang lambat kalau sampai! Aku guna alamat rumah my best friend, Azilah Jokariah! J And by the way, aku tak tunggu surat cinta dari kekasih hati, ok! Aku dulu rajin sangat2 cari pen pals! Sangat suka, and normally aku cari dari majalah “Galaxy”! Haa, pernah dengar tak nama majalah tu?! Heh heh!)

1-    Generasi yang bawa RM0.10 – RM0.50ke sekolah tapi boleh makan sampai kenyang kat kantin…

Itulah kita……


Alangkah indah zaman kecil-kecil dulu. Hmm, hehehe!

Till then, guys!

#Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment