Tuesday 14 July 2015

~~~~HOPES~~~



Teks     :           Azaliza binti Salmin
Foto     :           Mr. Google

Assalammualaikum, sahabat maya ku…….
14 Julai, bersamaan 27 Ramadhan.
Macam-macam hal, macam-macam peristiwa yang berlaku dalam negara kita sepanjang waktu ini.
Sedih, hiba, benci, geram.
Semua seakan-akan bercampur-baur di dalam hati ini, minda ini.
Aku sedar, siapa aku untuk berkata lebih-lebih berkenaan hal-hal politik, isu perkauman, dan yang sewaktu dengannya.
Yelah, bukankah kita hidup di dalam negara yang mengamalkan kebebasan bersuara.
Yakah?
Macam-macam.
Kadang-kadang tengok berita pun macam menyampah.
Entah betul, entahkan tidak.
Siapa tahu? Empunya pembuat, pereka situasi je yang tahu sebenar-benarnya walaupun pelbagai pihak cuba membutakan mata jelata.

Ya Allah, bantulah kami di Malaysia ni.
Bantulah kami membangun dengan keredhaan-Mu.
Bantulah kami, hamba-Mu yang sememangnya sangat lemah.
Jangan biarkan yang salah sangat berkuasa, dan yang benar sangat ditindas sewenangnya.
Kembalikanlah saat-saat tika bangsaku dihormati, disegani, dan menjadi agama rasmi di negara ini sebagaimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara.
Bangkitkanlah seorang perwira seperti mana dahulu, menjadi yang terulung kebanggaan dunia.
Bantulah kami, ya Allah.
Sesungguhnya, hanya pada-Mu tempat kami memohon pertolongan.

Aku sedang emo saat ini.
Tak pernah-pernah aku emo hanya pasal isu semasa.
Tapi, kali ini aku benar-benar terkesan.
Aku sedih.


#Salam kasih sayang. 

No comments:

Post a Comment