Friday 21 October 2016

MENULIS


Teks  :         Azaliza binti Salmin
Foto   :         Mr. Google

Asalammualaikum, guys! Salam Jumaat penuh barokah buat semua!
Well, today aku nak bercakap, meluahkan pandangan aku sendiri tentang “MENULIS”. Hehehe!

“Menulis” ni, semua orang tahu apa maksud dia. Macam aku, mula-mula niat ber’blogging’ ni sebab nak teruskan minat aku dalam bidang penulisan. Chewah! Konon-konon la boleh semakin serius apabila dah melangkah ke alam siber ni. Hahaha! Rupanya, tidaklah seindah yang disangka dek kerana ‘kemalasan’ diri sendiri dengan pelbagai alasan ‘idea tak kunjung tiba’. Puuiiiii!

Tapi, it’s for real, ya’ know. Memang when I said, I don’t have idea, memang betul aku ketandusan idea. Kadang-kadang, otak ni ade je terfikir bestnye olah cerita macam tu macam ni, but when facing the computer, it turns out to be ‘BLANK’! Like hell! Ooppss! Hihihi. Dok tengok je keyboard, ape lah nak ditulis ni, ape la yang nak dimulakan nih! Hmmm.

So, right from today, (by the way, this ideas went out through my head since a day before yesterday J ) I decided nak menulis tentang pendapat, atau apa yang aku rasa tentang sesuatu perkataan. And, yeah! It starts with “MENULIS’. Give supports, ya!

Kalau dulu-dulu masa zaman sekolah, aku suka sangat tulis cerita-cerita pendek. Gunakan buku-buku tulis sekolah yang dah tak digunakan lagi. Tapi, aku menulis time cuti sekolah tau. Yang akhir-akhir tahun punye cuti sekolah tu. Ha! Memang time tu, aku suka reka cerita-cerita. Tapi, my style of writing is, bukan macam novel atau buku cerita tau. It was like, conversation between one to another. Just conversation! Like this ;

Syafika        :         Hai, Joe! Jom jalan-jalan!
Joe              :         Malas la! Kalau ada Zahira kan best!
Syafika        :         Alah! Jom lah!                                            “


Haaa! Macam tu style aku menulis zaman budak-budak dulu. Hahaha! Kelakar kan?!! But for real, memang banyak cerita-cerita aku tulis macam tu tau! Time tu, nama-nama glamour yang selalu aku guna, macam tu lah! Syafika, Ira, Joe, alah..! Nama-nama zaman 90’an! Hahaha!

Best wooo bile ingat balik! Kalau korang ingat, zaman sekolah dulu bila dah secondary, ada buku tulis Sains yang kaler biru tu, yang saiz macam A4 paper. Ha! Buku tu lah aku suka guna untuk menulis! Tapi, buku tulis biasa pun aku bantai tulis jugak!
Mesin taip camni lah! Tak tuk tak tuk zrettttt! Hahaha!

At one time, ayah aku ada bawak balik typewriter haq dulu-dulu punye typewriter tuh! Lagi syok aku menulis! Macam ala-ala tengah kerja kat pejabat! Tak tuk tak tuk zrettttttt tak tuk tak tuk! Hahahaha! Manisnya zaman kecik-kecik dulu!

Hah kau! Bile dah besar, memang tak tuk tak tuk kerja aku! Ngadap computer memanjang! Sampai nak menulis pun idea dok kering je! Padahal anganan zaman hingusan aku tu! Hihihi. Allah SWT Maha Kaya.  

Hmm. Seronok pulak bila menulis macam ni. So, I guess, aku akan cuba teruskan idea aku menulis, memberi idea dan pandangan, tentang sesuatu perkataan. InsyaAllah!

Sebarang pendapat dan komen dari uols para pembaca, AMATLAH aku hargai! Sangat-sangat!! I love uols! Sama ada yang memang akan baca setiap entri terbaru aku, atau sesiapa sahaja yang ‘ter’passing by! Anyone! I love u! Thanx ya!

Ok lah! Nanti kita sembang pasal tajuk @ topik lain pulak k!

Till then!

#Salam kasih sayang!


No comments:

Post a Comment