Tuesday 15 April 2014

DUNIA SIBER

Teks       :   SIBER maniaq!
Gambar  :   Carian Google

Bismillahirrahmanirrahim.......

Bagi orang yang tak berapa nak pandai pasal dunia siber macam aku ni, keinginan nak pandai tu ada. Tapi, masa yang tak berapa nak ada sahaja yang membataskan aku untuk mengadap lappy. Lain yang aku nak buat, lain pulak yang jadi. Tapi, orang kata, malu bertanya sesatlah jalan. Hmm, betul tu, kan!

Puas aku menggodeh lappy aku ni, nak create profile badge seperti yang ditugaskan. Tapi, sampai hari ni, tak boleh-boleh. Aku tak tahu kat mana silapnya. Tapi, tak apa. Dalam mencari-cari tu, 'ter'belajar benda lain. Hehehe.

Aku minat dengan komputer. Aku suka menaip. Dari zaman sekolah aku suka menaip. Bermula dengan mesin taip manual tu, aku menaip benda-benda yang aku suka. Lepas ada kelas komputer, aku masuk. Dulu, belum ada lagi Microsoft. Seingat aku, masa aku mula belajar dulu, nama subjek tu ialah 'Wordstar'. Lepas tu 'Lotus', dan seterusnya 'Database'. Lepas itu, aku dah tak tau sebab dah tak sambung. Hehehe.

Kemudian, bila aku fikir-fikir semula, semua yang aku belajar dulu, sama sahaja dengan Microsoft. Yelah, Microsoft Word ganti Wordstar, Microsoft Excel sama dengan Lotus, dan Database pula diganti dengan Microsoft Power Point...kot..Hehehe

Tapi, tak mengapa. Walaupun aku ni jarang-jarang dapat siapkan tugasan, aku akan terus bertanya pada sifuku. Aku pasti, sifu aku tidak lokek ilmu. Buktinya, sampai hari ini kalau aku bertanya, dia tidak pernah abaikan pertanyaan aku tu. Ya, memang benar. Dan kerana itulah aku pun tidak mahu bosan belajar walaupun aku tahu, sifu ku itu pasti ada terdetik dihatinya, 'kenapalah anak murid aku yang ini lambat benar nak siapkan entri,' hehehe.. Maaf ya, Cikgu Monalita Mansor! :-)

Kawasan kediaman rumahku ni termasuk zon catuan air. Jadinya, dua hari ada air, dua hari tiada. Sudah hampir tiga minggu aku rasa, dan dengar khabar akan berlanjutan hingga Ramadhan. Ahh! Ramadhan? Ramadhan ini.........hihihi.. Semestinya aku menjadi sibuk apabila tiba hari yang ada air. Nak basuh baju, nak penuhkan kembali jag-jag air, baldi-baldi, bagi memastikan keperluan air cukup selepas dua hari. Hmm, selama lebih kurang 11 tahun aku tinggal di kediamanku, baru kali ini catuan seumpama itu aku alami. Memang payah jika tiada air. Sabar sahajalah sehingga keadaan kembali seperti biasa. Kalau diimbas kembali, lagi kasihan pada mereka di negara kering lagi kemarau. Hmm, insaf seketika.

Apapun, misi perlu diteruskan. Wahai ilham, datanglah kau ke dalam minda ini. Datanglah seperti tika aku muda remaja dulu, yang sampai tidak terluahkan ilham-ilhamku itu. Tercoret hanya di kertas buku sekolah lepas peperiksaan akhir tahun. Yang kalau aku tahu, akan aku simpan buku-buku contenganku itu.

Salam kasih sayang!

No comments:

Post a Comment